22.3.2017

Pixeli aallonharjalla

Mua inspiroi aina kaikki omaan lapsuuteeni ja nuoruuteeni liittyvät aiheet ja suorastaan elän niistä. Ysäri ja 2000-luvun alku puoli pärisee nostalgiansa puolesta jo ihan vitusti, mutta joku siinä aikakaudessa on muutenkin niin viehättävää. Internetin yleistyminen ja muutenkin tietokoneajan alkuhuuma ja kaikki sen mukana tuleen härpäkkeet. Myös kyseisen aikakauden lelut ja lastenohjelmat tuntuvat jotenkin erikoisilta? Tietynlainen tason nousu kaikessa ja se muovin ja värien määrä. Asiaa kuitenkin sen enempää pohjustamatta: olen nyt siis vähitellen lämminnyt sellaiselle musiikkigenrelle kuin vaporwave ja siihen liittyvälle "kollaasitaiteelle". 

Pieni avaus asiaan jos ei ole tuttu, (jos kuitenkin on niin skippaa):
"Vaporwave is an electronic music subgenre that originated in the early 2010s and spread over the next half of the decade among various Internet communities. It is characterized by a nostalgic or surrealist fascination with entertainment, technology and advertising of the 1980s and 1990s... The visual style of vaporwave (as seen on album covers and music videos) is commonly referred to as "aesthetics". The style often involves classical sculpture, web design, surrealism, low-poly computer renderings, glitch art, VHS recordings, cassette tapes, Japanese art and cyberpunk tropes." - Terveisin Wikipedia
 
ASIAAN! Musta tän skenen jutuissa on käytetty liian vähän ysäri piirrettyjä, pelejä ja leluja (ottaen huomioon miten paljon koko juttu perustuu nostalgiaan), joten nämä omat editoinnit painottui sitten enemmän niihin. Mun lemppari aiheita näissä on selkeesti mm: Pokémon, Dragon Ball Z, Windows 95 ja tollaset 3D grid mallinnukset. Mua viehättää tässä koko jutussa myös värimaailma tosi paljon. Pastellivärit ja niiden yhdistelmät on aina tosi jees. Myös animehahmot tuntuis oleva joku juttu ja sehän sopii mulle varsin hyvin kun oon ihme nolo weeaboo roska :D

MissingNo. けつばん

Tää on mun toisiksi lempparein näistä kaikista ja musta ihan juliste matskua. Pokepallo auringonlasku <3

Tästä tuli vähän liian simppeli, mutta toisaalta Kame House on jo valmiiksi niin vaporwave, että kivat glitchi värit ja vääristymät riittää.

Tämä on mun ehdoton lemppari. Asetelma on vaan niin hyvä ja värit ja kaikki! :3

Hahaha tää saa mut aina nauramaan. Tossa lukee itseasiassa Furby ja noi pisteet on morsea ja siinä on tietty "SOS". Pixeliliekit korventaa myös kivasti :D

Tää oli mun ihan ensimmäinen. Vikailmoitukselle mököttävä prinssi Vegeta awww :D

 Mulla lukee näissä aina jotain asiaan liittyvää muuten. Tässä lukee mm Bulma ja Windows 95 wikipedia sivulta jotain kuvausta.

Tässä on viimeisin minkä tein ja omistin tämän itseasiassa Meerille. Jätin myös salaisen viestin tohon pleikkarin logon alle ;)

Mua on toki kiinnostanut tietynlainen glitch taide jo pitkään, mutta toisaalta kollasitaiteet taas ei. Lähinnä varmaan sen takia, että niiden tekemiseen käytetään usein aika niin vapasti muiden lähdemateriaaleja. Yritän aina itse välttää muiden kuvien ja kaikenlaisen taiteen käyttöä ja repostaamista viimeiseen asti. Usein myös haluan yrittää tehdä kaiken alusta asti ihan itse. Nyt multa on kuitenkin siis ruennut syntymään tällästä vaporwave "aesthetics paskaa" ja olen käytännössä heittänyt omat periaatteet näitä tehdessäni täysin roskiin. Olen ottanut kuvia vaan suoraan googlen kuvahausta näihin. En ole omasta mielestäni kuitenkaan käyttänyt kenenkään yksityisen taiteilian resursseja. JOS nyt käy silti ilmi, että näin on päässyt käymään olen valmis poistamaan kyseiset kuvat täältä ja muualta jossa olen niitä mahdollisesti julkaissut. Multa voi tulevaisuudessa olettaa lisää tähän aiheeseen liittyviä, tai sitä sivuavia juttuja. Mitkä on teille kaikista nostalgisimpia ysäri juttuja, tai muita juttuja? :3

6 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Hih kiitti! ^-^
      Vois tehdä ainakin noita Pokémon edittejä lisää, koska Pokémon <3

      Poista
  2. Tää on niin parasta sä oot niin paras 8D <3

    VastaaPoista
  3. Mun lemppari näistä on ehottomasti toi bart!! Hienoja kaikki ah <3

    VastaaPoista

Kaikki blogista löytyvä materiaali (ellei erikseen mainita) on Saara Roineen tuottamaa ja copyright-lain suojaamaa. Älä käytä, kopio, poista vesileimaa, tai levitä ilman omistajan allekirjoittamaa suostumusta. Kaikki oikeudet pidätetään: Saara Roine ©

All materials found in this blog (if not mentioned separately) are produced by Saara Roine and they are protected by copyright laws. Do not use, copy, remove the watermark/signature or distribute without written consent of the owner. All rights reserved: Saara Roine ©